Speedtest: Test uw internetsnelheid

Speedtest

Test uw internetsnelheid

Wilt u weten hoe snel uw internet nu is? Doe de speedtest.

start de speed test

 

Aan de hand van de door u ingevoerde postcode geven wij de maximaal haalbare download- en uploadsnelheid weer. De daadwerkelijke snelheid kan variëren.

Type snelheid

Uitleg

Meten

Gecommuniceerde download- en uploadsnelheid

De maximale tot internetsnelheid zoals gecommuniceerd op uw contract

De gecommuniceerde snelheid is de snelheid die hoort bij uw internetabonnement, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. U meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid.

Maximale download- en uploadsnelheid

De maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op een adres eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst

90% van de maximale snelheid moet tenminste in 1 van de 10 uitgevoerde metingen gemeten worden

Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid

Hoger dan 85% van de maximale download- en uploadsnelheid

De normaliter gemeten snelheid moet in 8 van de 10 metingen gehaald worden

Minimale download- en uploadsnelheid

Hoger dan 75% van de maximale download- en uploadsnelheid

De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn

In ons netwerk deel u uw aansluiting tussen uw huis en de wijkcentrale niet met andere klanten. We zetten de maximaal beschikbare bandbreedte op uw aansluiting in om het verkeer van alle diensten te transporteren. De maximale internetsnelheid wordt beperkt door uw contract of de maximaal beschikbare bandbreedte op uw aansluiting. Ook op deze aansluiting heeft verkeer voor bellen voorrang op het internetverkeer (“Quality of Service”). Als de maximaal beschikbare bandbreedte is bereikt, kan het betekenen dat bellen ten koste gaat van de internetsnelheid. Dit hangt af van de beschikbare bandbreedte op de verbinding en de maximale snelheid van uw internet. Zonder dit “Quality of Service”-mechanisme kan bellen merkbaar in kwaliteit verslechteren wanneer er tegelijkertijd een grote download plaatsvindt.

De snelheid (uitgedrukt in Mbit/s) van uw internetverbinding kunt u meten via de speedtest op http://yestelecom.speedtestcustom.com/. Dit is een onafhankelijke speedtest van Ookla.

Het meten van uw internetsnelheid moet gedaan worden vanaf uw eigen apparaat dat verbonden is via een kabel met de modem. Verouderde apparatuur of apparatuur waarop niet de meest recente updates zijn geïnstalleerd kunnen te lage resultaten geven en moeten niet worden gebruikt. Om de werkelijke snelheid te meten is het noodzakelijk om geen andere diensten te gebruiken die gebruik maken van data (Interactieve TV, bellen, downloaden, browsen etc.). Deze diensten zijn van invloed op de gemeten snelheid en dienen dus uitgeschakeld te blijven tijdens de meting.

Om een realistisch beeld van de internetsnelheid te krijgen is het noodzakelijk om minimaal 10 metingen te doen binnen een tijdspanne van minimaal 3 tot maximaal 7 dagen met in ieder geval een uur tussen elke afzonderlijk meting. Zorg ervoor dat u verbonden bent via een kabel en niet via WiFi, dat de Interactieve TV ontvangers uitgeschakeld zijn en ook dat andere apparaten die data verbruiken uitgeschakeld zijn. Noteer het tijdstip, datum en de uitkomst van de meting.

Het niet behalen van de te verwachten snelheid kan verschillende oorzaken hebben. Die oorzaken kunnen zowel zijn dat de metingen niet conform het bovenstaande zijn gedaan, als bijzondere omstandigheden in de infrastructuur (bijv. door eerder opgetreden kabelbreuken of andere technische omstandigheden) die ervoor zorgen dat de te verwachten snelheid niet wordt gehaald. Neem in dat geval contact op met onze klantenservice, via klantenservice@yestelecom.nl. We kunnen dan onderzoeken wat de oorzaak is en of die kan worden verholpen, of dat een ander abonnement mogelijk beter past.