NFC: nieuwe mogelijkheden met uw mobiel

Contactloos gemak

NFC staat voor Near Field Communication. Het is een techniek waarmee contactloos en op een veilige manier data kan worden verzonden. NFC wordt op steeds meer manieren gebruikt, bijvoorbeeld in bankpassen en ov-chipkaarten. De NFC SIM-kaart is een speciale SIM-kaart die deze NFC-techniek ondersteunt. Hiervoor gebruikt u geen extra data of batterij.

Met de NFC SIM- kaart in een hiervoor geschikte smartphone kunt u in de toekomst contactloos betalen of inchecken in het openbaar vervoer. Er zijn nog veel meer toepassingen denkbaar. Van vervanging van uw ID-kaart tot toegang tot uw bedrijfspand met uw mobiel.

nfc_logo
Yes NFC Simkaarten

Hoe herkent u een NFC SIM-kaart?

Uw NFC SIM-kaart is eenvoudig te herkennen aan het NFC symbool op de kaart.

Hoe vraagt u een NFC Sim-kaart aan?

In de toekomst krijgt u standaard een NFC SIM-kaart bij elk nieuw Yes Telecom abonnement. Wilt u nu al een SIM-kaart met NFC gebruiken? Dan kunt u deze aanvragen bij onze klantenservice.

Veelgestelde vragen

NFC staat voor Near Field Communication. Het is een techniek waarmee contactloos en op een veilige manier data kan worden verzonden. Zo kunt u met uw smartphone bijvoorbeeld contactloos betalen of in- en uitchecken in het openbaar vervoer. De NFC SIM-kaart is een speciale SIM-kaart die deze NFC-techniek ondersteunt.

Wij bieden geen contactloze diensten aan. Met de NFC SIM-kaart leveren wij de infrastructuur om contactloze diensten mogelijk te maken. De contactloze diensten  worden aangeboden door andere bedrijven, bijvoorbeeld de Rabo Wallet betaalapp van de Rabobank en de OV-chip mobiel app (OV-chipkaart) van Translink.

Als klanten contactloze diensten willen gaan gebruiken, is het volgende nodig:

  • Een NFC SIM-kaart van Yes Telecom;
  • Een telefoon die geschikt is voor NFC (Android 4.4 of hoger ); Let er op dat NFC ingesteld is op AAN;
  • De NFC Manager app van KPN;
  • De app van de aanbieder die de contactloze dienst via NFC levert (bijv. de  Rabo Wallet betaalapp van de Rabobank en de OV-chip mobiel app (OV-chipkaart) van Translink.

U kunt een NFC SIM-kaart aanvragen via de klantenservice van Yes Telecom. Onze klantenservice is te bereiken op 071-8900111, klantenservice@yestelecom.nl of via WhatsApp 06-83444444.

Ja, de NFC SIM-kaart werkt ook in het buitenland. Houd er wel rekening mee dat voor het updaten of installeren van de app van een aanbieder een (mobiele) internetverbinding nodig is. Afhankelijk van de aanbieder van de contactloze dienst via NFC kan het zijn dat gebruik in het buitenland niet is toegestaan.

Als u in het buitenland een nieuwe NFC SIM-kaart ontvangt en daar activeert, werken per direct alle telefoniediensten SMS/bellen/mobiel internet, maar nog niet de NFC functie op de SIM kaart. Yes Telecom kan de NFC functie niet activeren terwijl u roamt. De NFC activatie gebeurt automatisch pas als u weer terug bent op het KPN netwerk (Nederland).

Gevolg van niet activeren NFC functie op de SIM-kaart in het buitenland:
U kunt wel de NFC dienst app op de telefoon installeren, maar nog niet de mobiele klantpas op de NFC SIM-kaart. Terug in Nederland moet u zelf de mobiele klantpas installeren op de NFC SIM-kaart, dat gaat niet automatisch.

Telefoons (smartphones) met Android 4.4. of hoger ondersteunen NFC.

Belangrijk om te weten: Apps die gebruikmaken van de NFC SIM-kaart kunnen extra eisen stellen aan het toestel. Hierdoor kan het voorkomen dat een bepaald type smartphone niet gebruikt kan worden voor NFC diensten via de NFC SIM-kaart van Yes Telecom. Ook al is het toestel wel NFC geschikt. Raadpleeg de site van de app-aanbieder voor meer informatie.

Nee. Het gebruik van de NFC SIM-kaart kost niet meer data of batterij.

De NFC SIM-kaart is alleen voorbereid op NFC (NFC ready). Als u geen gebruik wilt maken van contactloze diensten, hoeft u niets te doen.

Aan het symbool nfc_logo op de achterkant van de SIM-kaart, herkent u de NFC SIM-kaart..

Nee, het is niet mogelijk om een NFC SIM-kaart te combineren met Duo SIM.

Naarmate er meer contactloze diensten via de NFC SIM-kaart worden aangeboden, kunnen er meer klantpassen worden gekoppeld. Op dit moment is het mogelijk om max. 10 klantpassen van een en dezelfde aanbieder op de NFC SIM-kaart te installeren.

Apple heeft NFC functionaliteit in iOS afgeschermd voor diensten van andere partijen. Op dit moment is iOS alleen geschikt voor Apple Pay. Dit is exclusieve NFC betaaldienst geleverd door Apple. Het is op dit moment niet duidelijk of en zo ja, wanneer Apple de NFC functionaliteit in iOS open zal zetten voor andere NFC aanbieders.

U kunt via 071-8900111 24 uur per dag uw simkaart blokkeren. U moet ook direct contact op met de aanbieder(s) van al uw contactloze diensten om deze te blokkeren ter voorkoming van misbruik. Yes Telecom kan dit niet voor u doen.

Belangrijk om te weten Ook als u de NFC SIM-kaart hebt geblokkeerd blijft de NFC dienst gewoon werken. Het is dus belangrijk dat u elke contactloze dienst apart blokkeert.

Nee, dit is niet mogelijk. U moet in dit geval een keuze maken. Voorbeeld: het is niet mogelijk om dezelfde klantpas (bankpas en/of OV-chipkaart) in de betaalapp op zowel uw privé telefoon als uw zakelijke telefoon te installeren.

Neem contact op met de aanbieder van de NFC dienst en informeer naar de instructie of handleiding.

Zolang de oude NFC SIM-kaart in de telefoon blijft waarop de NFC dienst app actief is, kan deze gebruikt worden voor NFC. Nadat u de nieuwe SIM kaart geactiveerd hebt, kunt u de mobiele klantpas niet meer bereiken op de oude SIM kaart en dus ook niet meer verwijderen. Neem contact op met de aanbieder van de NFC dienst om je mobiele klantpas te blokkeren ter voorkoming van misbruik. Yes Telecom kan dit niet voor u doen.

Ja, zolang de NFC SIM-kaart in de telefoon blijft, kan de nieuwe eigenaar deze gebruiken voor de NFC dienst. Neem contact op met de aanbieder van de NFC dienst om uw mobiele klantpas te blokkeren ter voorkoming van misbruik. Yes Telecom kan dit niet voor u doen.

Nee, de mobiele klantpas wordt niet automatisch verwijderd van de NFC SIM-kaart. Als u geen gebruik meer wil maken van de NFC dienst, verwijder dan eerst de mobiele klantpas van uw SIM kaart en verwijder daarna pas de NFC dienst app van uw telefoon.

Nee, door het resetten wordt alleen de NFC dienst app van de telefoon verwijderd. De mobiele klantpas wordt niet automatisch verwijderd van de NFC SIM-kaart. Als u geen gebruik meer wil maken van de NFC dienst, verwijder dan eerst de mobiele klantpas van uw SIM kaart en reset daarna pas de telefoon naar fabrieksinstellingen.

Zolang de NFC SIM-kaart in de telefoon blijft, kan u de telefoon nog steeds gebruiken voor NFC diensten zoals bv. de Rabo Wallet. Let op! Dit is de instandhouding van de dienst van de NFC dienstaanbieder (bv. de Rabobank en Translink). Zodra het abonnement en/of de NFC SIM-kaart opgeheven is, stopt direct alle serviceverlening van Yes Telecom voor deze aansluiting/SIM-kaart.

Of de mobiele bankpas geïnstalleerd staat op de Samsung telefoon of op de NFC SIM-kaart maakt niet veel uit. Echter wanneer de NFC SIM-kaart in gebruik wordt genomen is het in de toekomst eenvoudiger om van andere NFC toepassingen ook gebruik te maken, zoals bijvoorbeeld OV-chip mobiel. Daarnaast heeft u een ruimere keuze uit de merken/modellen Android telefoons die NFC geschikt zijn. Bent u nu tevreden over de huidige installatie van de Rabo Wallet dan is het niet nodig om over te stappen.

Dit is een instelling op uw telefoon. Let op! Het menu bij instellingen kan verschillen afhankelijk van het merk/model van je telefoon. Ga naar: Instellingen –> NFC en betalen –> Tikken en betalen.

Deze blokkering heeft niets te maken met de SIM-kaart of de PUK-code. U moet contact opnemen met de Rabobank.

Dit is mogelijk maar afhankelijk van hoe de telefoon omgaat met het activeren van NFC in de inactieve modus. Dit verschilt per merk en model van de telefoon.

Dit is mogelijk maar afhankelijk van hoe de telefoon omgaat met het activeren van NFC in de inactieve modus. Dit verschilt per merk en model van de telefoon.

Ja, blokkeringen van telefoniediensten (b.v. vanwege betalingsachterstand, SMS premium, fraude, op verzoek van klant) hebben geen invloed op het contactloos gebruik van de mobiele klantpas die op de SIM-kaart staat. Communicatie tussen de telefoon, de NFC dienst en de NFC reader (bv. pinautomaat, poortjes bij OV) komt tot stand zonder gebruik te maken van telefoniediensten.

Nee, indien de NFC SIM-kaart geblokkeerd is voor telefoniediensten (b.v. vanwege betalingsachterstand, SMS premium, fraude, op verzoek van klant) kan de telefoon geen SMS versturen die nodig is voor de verbinding waarmee u een mobiele klantpas op de NFC SIM-kaart toevoegt of verwijdert.

Dit is mogelijk maar afhankelijk van hoe de telefoon omgaat met het activeren van NFC in de inactieve modus. Dit verschilt per merk en model van de telefoon.

Nee, de installatie van de NFC Manager app van KPN is gratis en er zijn geen kosten voor het gebruik van de NFC manager.

De NFC Manager app is 20 MB.

De NFC Manager is een app van KPN die de communicatie mogelijk maakt tussen een client applicatie (bv. de Rabo Wallet en OV-chip mobiel app) en de NFC SIM-kaart. Het gaat om functies zoals het installeren, het updaten of verwijderen van een mobiele klantpas op de NFC SIM-kaart.

Tijdens de installatie van de eerste NFC dienst die u wil gebruiken wordt u via de Google Playstore gevraagd de NFC Manager van KPN te downloaden en daarna te installeren op de telefoon. Aansluitend na installatie dient u de app één keer te openen, zodat de NFC manager zich kan aanmelden. Eenmaal geïnstalleerd wordt deze app daarna automatisch gebruikt voor de communicatie met alle klantpassen van alle aanbieders die u installeert op de NFC SIM-kaart.

Na installatie op de telefoon is de NFC Manager app van KPN zichtbaar als tegel in het overzicht van de apps die de klant geïnstalleerd heeft.

Dit is mogelijk maar afhankelijk van hoe de telefoon omgaat met het activeren van NFC in de inactieve modus. Dit verschilt per merk en model van de telefoon.

Dit is de pop-up voor een verplichte update. Een up-to-date versie van de NFC Manager is nodig om veilig een mobiele klantpas op de NFC SIM-kaart toe te voegen of te verwijderen. In deze situatie kan u niets  anders dan op UPDATE klikken, waarna u naar de Google Play Store geleid wordt voor het installeren van de nieuwste versie. Pas nadat de installatie voltooid is, gaat de NFC dienstapp verder met het toevoegen/verwijderen van de mobiele klantpas op de NFC SIM-kaart.

Dit is de pop-up voor een optionele update. Een up-to-date versie van de NFC Manager is nodig om veilig een mobiele klantpas op de NFC SIM-kaart toe te voegen of te verwijderen. In deze situatie kunt u kiezen wanneer u  de app gaat updaten. Als u op UPDATE klikt, gaat uw toestel  automatisch naar de Google Play Store voor het installeren van de nieuwste versie. Ondertussen gaat de NFC dienstapp verder met het toevoegen of verwijderen van de mobiele klantpas op de NFC SIM-kaart. Als de klant op LATER klikt, verdwijnt de pop-up en gaat de NFC dienstapp verder met het toevoegen/verwijderen van de mobiele klantpas op de SIM-kaart. Zolang u de update niet geïnstalleerd heeft, zal u reminder pop-ups blijven ontvangen met het verzoek de NFC Manager app te updaten.

Als de NFC Manager verwijderd is zal er een fout worden teruggegeven dat het opzetten van een verbinding met de NFC Manager op de telefoon niet is gelukt. Dit doet zich voor bij het installeren of verwijderen van een mobiele klantpas.

U kunt de NFC Manager opzoeken in de Google PlayStore en deze opnieuw installeren. Aansluitend na installatie dient u de app één keer te openen en te sluiten.

Als u stopt met het gebruik van NFC diensten (d.w.z. u heeft de laatste NFC dienst app verwijderd van de telefoon), dan zijn er geen signalen die er voor zorgen dat de NFC Manager van de telefoon wordt verwijderd. U dient de NFC manager app handmatig te verwijderen.

Klikken op “toestaan” om de installatie af te ronden. U geeft hiermee toestemming voor communicatie met de SIM-kaart voor het installeren van NFC diensten. Wanneer u Android 6 (marshmellow) op uw toestel krijgt, dient u deze vraag met “toestaan” te beantwoorden.

De NFC manager verstuurt een communicatiecode naar het mCommerce platform, zodat u later in staat bent de mobiele klantpas te verwijderen, of een klantpas toe te voegen.

Om een contactloze transactie uit te voeren met een mobiele klantpas op de NFC SIM-kaart moet de ingebouwde NFC-antenne op de telefoon een signaal uitwisselen met de NFC-reader (b.v. de pinautomaat in de winkel, de poortjes voor het gebruik van OV) en met de systemen van de NFC dienst aanbieder. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van telefoniediensten (SMS/bellen/data) van KPN. Zorg er voor dat NFC op het toestel AAN staat.

Handleidingen van de telefoons die KPN levert en de instructie hoe je NFC op het toestel AAN zet, vindt u op www.kpn.com/toestelhulp.

In de handleiding van de telefoon staat beschreven waar de NFC-antenne zich bevindt en hoe u het toestel in optimale positie bij de NFC-reader houdt. De plaats van de NFC-antenne verschilt per merk en type telefoon. Handleidingen van de telefoons die KPN levert, vindt u op www.kpn.com/toestelhulp.