Veelvoorkomende misverstanden bij de voorbereiding op de AVG

Veelvoorkomende misverstanden bij de voorbereiding op de AVG

Op 25 mei 2018 treedt de AVG in de gehele EU effectief in werking. Vanaf die dag gelden er strengere regels rondom dataverwerking en privacy. Die regels zijn helaas niet altijd even transparant. Dat kan leiden tot de nodige verwarring. Een goede voorbereiding is dan ook het halve werk. Door de volgende misverstanden te voorkomen ga je meteen goed van start.

“De AVG is niet op ons van toepassing.”
De AVG is van toepassing op iedere organisatie die persoonsgegevens verwerkt of laat verwerken. Dat beperkt zich niet tot gegevens van klanten, maar ook die van de eigen medewerkers en partners.
Ook gegevens op papier, zoals administratie in archiefkasten op kantoor, vallen onder deze wetgeving. Iedere organisatie krijgt daarom met de AVG te maken.

“Ik heb mijn gegevensverwerkingen uitbesteed. Ik hoef dus zelf niets meer te doen.”
Veel organisaties besteden hun gegevensverwerkingen (gedeeltelijk) uit. Denk aan de verwerking van personeelsgegevens door salariskantoren. Ook in dit geval blijf je verantwoordelijk voor de dataveiligheid. Daarom moet je een verwerkersovereenkomst afsluiten met de verwerker. Hierin wordt onder andere vermeld wat het doel van de verwerking is en welke beveiligingsmaatregelen zijn getroffen. Daarnaast is het verstandig om bestaande contracten met verwerkers na te lopen om te kijken of deze aansluiten bij de richtlijnen van de AVG.

“Mijn mobiele devices zijn voorzien van een wachtwoord. Zij zijn dus goed beveiligd.”
Het beveiligen van mobiele devices met alleen een wachtwoord is niet genoeg. Kwaadwillenden kunnen deze vaak eenvoudig omzeilen. Bovendien bieden wachtwoorden geen beveiliging tegen malware. Het gebruik van Yes Device Management is daarom een verstandige keuze. Met deze oplossing kun je apps beheren, software-updates uitrollen en beveiligingsinstellingen pushen. Persoonsgegevens en andere zakelijke data zijn hiermee zeer sterk beveiligd, ook bij verlies of diefstal.

Meer weten?
Wil je meer weten over hoe je je zakelijke gegevens veilig houdt? Neem dan vandaag nog contact op met één van onze 400 Business Partners. Zij staan voor je klaar met een persoonlijk advies op maat. Bovendien helpen ze je met de volledige overstap, zodat jij de vrijheid behoudt om te ondernemen.

Zo werkt het

Zonder Mobile Device Management

Bij verlies of diefstal van devices ligt uw gevoelige bedrijfsinformatie op straat, en moet u dit volgens de Nederlandse wetgeving direct melden.

Met Mobile Device Management

Voldoet uw onderneming aan de meldplicht datalekken én kunt u bij verlies of diefstal devices op afstand vergrendelen of wissen.

Speel video af

Bekijk hier onze animatievideo over Mobile Device Management.

Geïnteresseerd in Mobile Device Management?

Laat uw gegevens achter en we nemen direct contact met u op.

Al klant?

Laat uw telefoonnummer achter en wij informeren direct uw Business Partner.